PLÁN VÝCHOVY A PÉČE V DĚTSKÉ SKUPINĚ

Dětská skupina Andílek
Masarykova 515, 468 22 Železný Brod
RC Andílek, z.s.
Jirchářská 47, 468 22 Železný Brod,
IČ 04885031
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O DS
Adresa : Masarykova 515, 468 22 Železný Brod
Vedoucí: Iveta Čihulková
Provozovatel : RC Andílek, z.s.
2. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA A FILOZOFIE DĚTSKÉ SKUPINY
Filozofie Dětské skupiny Andílek vychází především z nosného tématu rodiny. Malý a věkově smíšený kolektiv 12-ti dětí umožňuje všestranný rozvoj, individuální přístup a respektování potřeb každého dítěte. Důležitou vizí Dětské skupiny je pomoc rodičům lépe skloubit pracovní a rodinný života a umožnit zejména maminkám uplatnit se dříve na pracovním trhu. Charakter Dětské skupiny je založen na principu názornosti, přiměřenosti, emocionality, aktivity, učení nápodobou, samostatnosti, svobody volby, stanovení hranice, řádu a pravidel. Hlavním cílem Dětské skupiny je vytvořit příjemné prostředí, kde je při práci s dětmi kladen důraz na pocit bezpečí, lásky, jistoty a důvěry – pocit rodiny.
3 . PODMÍNKY PRO PÉČI A VÝCHOVU
Dětská skupina Andílek je provozována v Masarykově ulici č.p. 515 v I. NP. K pobytu dětí je vyhrazený samostatný prostor v I. NP, který v roce 2022 prošel kompletní rekonstrukcí. Prostory plně vyhovují hygienickým normám stanoveným vyhláškou č. 281/2014 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny do 12 dětí, a také požadavkům dle zákona č. 247/2014 Sb. na zařízení služby péče o dítě v dětské skupině. Zařízení má k dispozici šatnu, hernu s prostorem pro odpočinek a relaxaci dětí, sociální zařízení a výdejnu jídla s jídelnou. Hračky, pomůcky a jiné doplňky odpovídají věku dětí a jsou plně využívány. Dětem jsou stanoveny pravidla týkající se půjčování a ukládání hraček zpět na své místo. Pro venkovní aktivity využíváme hojně širokou škálu venkovních hřišť. V Dětské skupině Andílek pracují kvalifikované pečující osoby, které vzděláním splňují požadavky dle zákona č. 247/2014 Sb. Administrativní zázemí DS zajišťuje vedoucí Dětské skupiny. Obědy zajišťuje jídelna Jamik Semily.
Životospráva
Denní režim dětské skupiny je dostatečně pružný s ohledem na individuální potřeby dětí a na jejich věk. Střídá se volná hra, řízená činnost a doba odpočinku. Umožňujeme dětem dostatečně dlouhý pobyt na čerstvém vzduchu, téměř za každého počasí.
Děti mají celodenně k dispozici pitný režim v podobě ovocných čajů, šťáv a vody. Dětem je poskytována zdravá, plnohodnotná a vyvážená strava. Je zachována vhodná skladba jídelníčku. S jídelníčkem se mohou rodiče seznámit na nástěnce, či na webových stránkách. Při jídle jsou děti vedeny ke správnému používání a držení lžíce a k dodržování pravidel stolování. Do jídla dítě nenutíme, ale snažíme se vést děti alespoň k ochutnání méně obvyklých jídel.
Hygienické potřeby provádějí děti s pomocí pečující osoby. Postupně budou vedeny k samostatnosti při mytí rukou, oblékání, svlékání, ukládání oblečení a také při úklidu hraček a pomůcek. Při složitějších činnostech pomáhá pečující osoba.
Děti jsou vedeny k ohleduplnosti a vzájemné pomoci. Po obědě jsou děti uloženy k odpolednímu spánku, který je dostatečně dlouhý podle individuální potřeby dítěte. Pečující osoba působí jako přirozený vzor.
Psychosomatické podmínky
Pečující osoby respektují potřeby dítěte, ke každému přistupují individuálně. Pomáhají nově příchozím dětem snáze se zadaptovat a zapojit do nového prostředí. V DS vládne dobrá nálada, klid a pohoda. Děti nejsou neúměrně zatěžovány a všechny mají v kolektivu rovnocenné postavení. Důraz je kladen na motivaci dětí, dostatečné pozitivní ohodnocení činností, projevů dítěte.
Pečující osoba sleduje vztahy mezi dětmi v DS, pomáhá jim k vzájemné toleranci, vlídnosti, ohleduplnosti a ochotě pomoci a vede je k samostatnosti. Děti dodržují určitá pravidla a řád.
Organizační chod DS
Jsou vytvářeny vhodné podmínky pro skupinové, individuální a frontální činnosti dětí. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby vedly k vlastní aktivitě dítěte. Činnosti jsou plánované s ohledem na individuální potřeby a možnosti dětí, je plně respektováno tempo práce každého dítěte. Děti mají dostatek času určeného pro hru.
Organizace péče a výchovy
Péče o děti v DS se organizuje zpravidla pro děti ve věku 1-6 let nebo do začátku školní docházky. DS má jednu heterogenní třídu. Do třídy lze zařadit i děti se speciálními potřebami, čímž se vytváří integrovaná třída.
Řízení DS
Hlavní pečující osoba DS vypracovává spolu s ostatními zaměstnanci Plán výchovy a péče (PVP). Kontroluje a hodnotí pedagogickou činnost, motivu je a podporuje v dalším vzdělávání.
Personální a pedagogické zajištění
Pečující osoby se aktivně sebevzdělávají, projevují snahu o sebezdokonalování ve svém oboru, absolvují různá školení, semináře a nové poznatky využívají ke své práci.
Spolupráce s rodiči
Pro dobrý chod dětské skupiny je klíčová pravidelná a dobrá komunikace mezi rodiči a pečující osobou. Z tohoto důvodu probíhá individuální konzultace, o dítěti si povídají a hledají společně cestu k co nejlepšímu rozvoji dítěte. Pečující osoba operativně informuje rodiče dle potřeby, stejně tak mají rodiče právo kdykoliv hovořit s pečující osobou. Pečující osoba chrání soukromí rodiny, mezi ním a rodičem panuje důvěra a porozumění.
Rodiče jsou o chodu skupiny informováni osobně, e-mailem, telefonicky, zprávou SMS, informační nástěnkou a prostřednictvím webové stránky. Během adaptační doby, zhruba první týden pobytu dítěte v dětské skupině, mají rodiče možnost navštívit třídu společně s dítětem. Dále pak záleží na domluvě s pečující osobou, aby nebyl narušen zaběhlý režim a ostatní děti nebyly stresovány přítomností cizí osoby.
Rodiče mají možnost, projeví-li o to zájem, zúčastnit se dění v DS nebo akcí pořádaných DS, nebo akcí pořádaných RC Andílkem. Upevňují se tím vztahy mezi rodiči, dětmi a celým týmem DS.
Spolupráce s rodiči je pro výchovu zásadní, proto budou pečující osoby komunikovat s rodiči na několika úrovních:
· každodenní při přebírání a vyzvedávání dětí;
· pomocí emailu (vedoucí DS bude odpovídat maximálně do tří pracovních dnů od přijetí)
· pomocí fotogalerie dětské skupiny, kam budou nahrávány fotografie z akcí anebo běžného
dění ve skupině. Před začátkem docházky rodiče podepíšou souhlas s pořizováním fotografií
jejich dítěte a umisťováním těchto fotografií do galerie dětské skupiny. Přání rodičů, kteří se
rozhodnou tento souhlas nepodepsat bude plně respektován a jejich dítě se nebude účastni
fotografování.
· nepravidelně dle potřeby
· slavnosti a besídky.
- PROGRAM DĚTSKÉ SKUPINY
Dětská skupina využívá hru jako výchovný prostředek a prostředek nezbytný k rozvoji osobnosti. Při hře a dalších činnostech je využíváno principů podporujících myšlení, představivost, schopnost soustředění se a řešení situací, která jim napomáhá získat pocit bezpečí a jistoty v novém prostředí, stejně tak důvěry k pečujícím osobám v dětské skupině. Pečující osoba pracuje s vnitřní i vnější motivací dítěte. Hlavní důraz je kladen na pozitivní motivaci, tj. motivaci pochvalou. Dále jsou využívány metody výchovy příkladem, povzbuzením, režimem, spoluprací, odměňováním. Dítě si může vybrat z her didaktických, sportovních a pohybových, tvořivých nebo hudebních. U dětí je dále rozvíjena snaha o rozvoj samostatnosti a zdravého sebevědomí.
U dětí v dětské skupině podporujeme jejich samostatnost a schopnost sebeobsluhy, při jídle děti učíme správnému používání příboru a dodržování pravidel stolování. Dbáme na správné hygienické návyky. Děti vedeme k samostatnosti při mytí rukou, oblékáni, ukládání svršků či při úklidu pomůcek. Úměrně věku dítěte je samozřejmostí dopomoc pečující osoby, ovšem pouze v potřebné míře. Ohleduplnost a vzájemná pomoc mezi dětmi v kolektivu je pro nás stejně důležitá, jako respektování individuálních potřeb aktivit, spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Denní řád jsme sestavili s ohledem na věkové rozpětí dětí a na jejich individuální schopnosti a potřeby. Během dne střídáme volnou hru, řízenou činnost a dobu odpočinku. Dětem se snažíme umožnit dostatečně dlouhý pobyt na čerstvém vzduchu téměř za každého počasí. Dbáme také na jejich pitný režim a různé nároky na fáze odpočinku.
Harmonogram dne:
· 06:30 – 08:30 příchod dětí, volná hra
· 08:30 – 09:00 rozcvička, ranní kroužek
· 09:00 – 09:15 hygiena, dopolední svačina
· 09:15 – 09:40 dopolední program
· 09:40 – 11:15 pobyt venku
· 11:15 – 11:45 oběd, hygiena, příprava na odpočinek
· 11:45 – 14:15 četba pohádky, spánek, odpočinek, relaxace
· 14:15 – 14:30 probouzení, hygiena, odpolední svačina
· 14:30 – 16:00 dokončení činností, pobyt venku, odchod dětí domů
- VÝCHOVNÝ OBSAH
Ve výchovně-vzdělávacím působení poskytujeme dostatek prostou k vlastnímu vyjádření dětí. Během dne se střídají spontánní, řízené, skupinové či individuální činnosti. Činnosti podléhají tematickému rozdělení roku, rytmu konkrétního měsíce a v řízené činnosti rytmu konkrétního dne podporujeme v dětech přirozené vnímání světa kolem nás, radost z prožívání prostřednictvím činností, které jsou náplní Plánu výchovy a péče a promítají se do jednotlivých oblastí.
Dětská skupina je věkově smíšená. Děti se takto mohou v mnohém přirozeněji rozvíjet. Mladší děti čerpají ze vzoru chování a jednání dětí starších. Mohou si tak spoustu věcí společně vyzkoušet či vypozorovat. Mladší děti se v kolektivu se staršími dětmi snadněji adaptují, rychleji se učí novým věcem, snáze si osvojují řečové projevy nebo hygienické návyky. Učení nápodobou je v tomto jedním z nejpřirozenějších didaktických postupů. Starší děti jsou si díky tomu vědomy své důležitosti ve skupině. Prožívají uznání mladších a pochvalu od dospělého pečujícího. Přirozeným způsobem je jim vštěpována zodpovědnost nejen za sebe samotné, ale i za druhé.
6. CHARAKTERISTIKA PVP V DS
Při své práci sledujeme tyto cíle:
- Osvojování základních návyků
- Všestranný rozvoj
- Rozvíjení samostatnosti, rozvoj osobnosti
Naším cílem je vytvořit bezpečné prostředí, ve kterém se budou děti cítit jistě, bezpečně, spokojeně a šťastně. Prostředí, které jim bude vlastní.
Podporujeme tělesný rozvoj a zdraví dítěte, pomáháme mu v chápání okolního světa a motivujeme k dalšímu poznávání.
Pomáháme dětem žít ve společnosti ostatních, spolupracovat s nimi a respektovat je.
Snažíme se o vytváření základů klíčových kompetencí.
Kompetence
- Dítě soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích
- Má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- Klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
- Raduje se z nových poznatků i z toho, co dokázalo
- Vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje
- Co započne, to dokončí, dovede postupovat dle instrukcí, je schopno se dobrat výsledků
Kompetence k řešení problémů
- Všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, vyhodnocuje situaci
- Řeší problémy, na které stačí, náročnější s pomocí dospělého
- Problémy řeší na základě zkušenosti, zkouší, experimentuje, vymýšlí řešení
- Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických i matematických postupů,
- Zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů
- Chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli
- Nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
Komunikativní kompetence
- Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky, odpovědi, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- Dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řeč, hudba, dramatizace, tvoření)
- Domlouvá se gesty i slovy
- V běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými
- Průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- Ví, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky
Sociální a personální kompetence
- Samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- Uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- Projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost, ví, že konflikty se raději řeší dohodou, dokáže se bránit projevům násilí, ponižování a ubližování
- Ve skupině se dokáže prosadit, umí se i podřídit, domlouvá se a spolupracuje
- Uplatňuje základní společenské návyky, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, uzavírat, přijímat kompromisy
- Napodobuje prosociální chování a modely lidských vztahů, které se nacházejí v jeho okolí
- Spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá povinnosti, dodržuje pravidla
- Při setkání s neznámými lidmi je obezřetný, nevhodné chování i komunikaci, které je mu nepříjemné umí odmítnout
Činnostní a občanské kompetence
- Svoje činnosti a hry se snaží naplánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- Dokáže rozpoznat své silné a slabé stránky
- Odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, dokáže se přizpůsobit daným okolnostem
- Má smysl pro povinnost ve hře i v práci
- Má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami
- Spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovat
- Uvědomuje si svá práva i práva druhých, hájí je a respektuje
- Svým chováním se podílí na prostředí, ve kterém žije
- Dbá na osobní zdraví i bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí
Péče a výchova probíhá v pěti v blocích
Dítě a jeho tělo – oblast biologická
Záměrem plánu výchovy pečující osoby v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, sebeobslužných dovedností a vést je ke zdravým životním návykům a postojům.
Cíle oblasti:
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
– ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– rozvoj a užívání smyslů
– rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
– osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
– osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody
Dítě a jeho psychika – oblast psychologická
Záměrem výchovného plánu v oblasti psychologické je podporovat jeho duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvoj jeho intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, jeho citů, vůle, ale i sebepojetí a sebe nahlížení, jeho kreativitu sebevyjádření, stimulovat osvojování a rozvoj jeho dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji a poznávání.
Cíle oblasti:
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností jako je vnímání, naslouchání,
porozumění a výslovnost, vytváření pojmů, mluveného projevu a vyjadřování myšlenek
– rozvoj kultivace mravního a estetického vnímání
Dítě a ten druhý – oblast interpersonální
Záměrem výchovného plánu v oblasti interpersonální je podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělém, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.
Cíle oblasti:
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhým a kolektivu;
– osvojení si základních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a
rozvíjení vztahů dítěte k druhým;
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem.
Dítě a společnost – oblast sociálně kulturní
Záměrem výchovného plánu v oblasti sociálně-kulturní je uvést dítko společenství ostatních lidí a do pravidel soužití s ostatními, uvést je do světa materiálních i duchovních hodnot, do světa kultury, umění, pomoc dítěti osvojit si potřebné dovednosti, návyky i postoje a umožnit mu aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí.
Cíle oblasti:
– poznání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného
sociokulturního prostředí;
– vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách;
– rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte;
– vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
– vytváření základních aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a
umění;
– rozvoj společenského i estetického vkusu.
Dítě a svět – oblast environmentální
Záměrem výchovného plánu v oblasti environmentální je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálním problémem celosvětového dosahu – a vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí.
Cíle oblasti:
– seznamování s místem a prostředím ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k
němu;
– vytváření základního povědomí o přírodním, kulturním a technickém prostředí;
– poznávání jiných kultur;
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale
také poškozovat a ničit;
– osvojení poznatků a dovedností potřebných k vykonání jednoduchých činností v péči o okolí
při vytváření zdravého a bezpečného prostředí;
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.
Ve výchovné činnosti uplatňujeme prožitkové metody, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podněcují radost dítěte, jeho zájem poznávat nové zkušenosti a ovládat další svého zájmu a vlastní volby.
Významnou roli sehrává spontánní učení, založené na principu přirozené nápodoby. Proto je třeba ve všech činnostech a situacích poskytovat dítěti vzory chování a postojů, které jsou nápodobě a přejímání vhodné.
Dbáme na vyváženost a provázanost spontánních řízených aktivit.
Výchovná činnost je zpracována do integrovaných bloků – témat. Obsah bloků se snažíme co nejvíce přiblížit přirozenému světu dítěte. Integrované bloky se opírají o čtyři roční období. Každé období je rozděleno do jednotlivých měsíců.
PVP je východiskem pro práci všech pečujících osob. Na jeho základě pečující osoby vypracovávají svůj týdenní či denní vzdělávací plán, postupně ho doplňují a vytvářejí.
7. OBSAHOVÁ NÁPLŇ
Jaro – co se děje v přírodě, kdy přichází jaro – pozorování proměny přírody, zvířátka a jejich mláďata, jarní barvy. Svátek žen. Role muže a ženy, odlišnosti, profese, já a moje tělo. Velikonoční svátky, tradice, koledy. Dopravní prostředky a značky, bezpečnost na silnici, cestování. Vypravujeme si o naší zemi, s historickými i kulturními místy, jiných kulturách. Výletujeme, orientace v mapě i v přírodě. Den Země, sounáležitost s přírodou, celým světem, lidmi, společností, se Zemí. Pálení čarodějnic. Svátek matek, Den rodiny.
Dílčí cíle:
- Rozvoj užívání všech smyslů
- Rozvoj fyzické zdatnosti
- Rozvoj smyslového vnímání
- Pochopení vlivu lidské činnosti, následky lidské činnosti
- Sounáležitost o světě, živé i neživé přírodě
- Rozvíjení pohybových schopností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- Seznamování se s prostředím, ve kterém žijeme a pozitivní vztah k němu
- Povědomí o ostatních kulturách, společenstvech
- Rozvoj schopností pomáhat, podporovat, spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat základní hodnoty společnosti
Léto – změna přírody v létě, plány na prázdniny, dovolená, cestování. Uvědomění si nebezpečí v létě, předcházení řešení. Seznámení s exotickými zvířaty i destinacemi. Vyprávění o jiných kulturách a jejich zvycích, uvědomění si vlastního těla, jeho části a pohybové schopnosti. Pojmy zdraví, nemoc, seznámení s hygienickými návyky, přecházení nemocem i úrazům, vedení ke zdravému životnímu stylu.
Dílčí cíle:
- Uvědomění si vlastního já, vlastního těla, osvojení poznatků o pohybových možnostech
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- Podpora zdraví, bezpečí, osobní pohody, vytváření zdravých životních návyků a postojů
- Posilování přirozených poznávacích citů /zvídavost, zájem, radost z objevování/
- Získání schopností záměrně řídit svoje city, chování
- Úcta k životu
Podzim – vítání nových dětí, společné seznamování, seznamování s hračkami, okolím, prostředím. Domluva pravidel soužití i chování. Nácvik sebe obslužnosti a hygienických návyků. Pozorování podzimní krajiny, pomalé ukládání k zimnímu spánku. Změny barev i počasí. Povídání o sklizni v sadě, na poli.
Dílčí cíle:
- Posilování přirozených poznávacích citů, komunikativních dovedností, rozvoji jemné i hrubé motoriky
- Poznávání pravidel společného soužití a spoluvytváření pravidel
- Získávání citové samostatnosti, posilová í prosociálního chování ve vztahu k ostatním
- Vytváření zdravých životních návyků
- Rozvoj základních společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
Zima – Advent, Barbora, Mikuláš, Vánoční svátky, tradice, pečení a zdobení, zpívání koled, Jak slavíme svátky doma, vánoční dílna. Změna zimní přírody, Povídání o sněhu, změně skupenství vody. Krmení ptáčků a výroba krmítek, zimní sporty, oblečení, hry na sněhu. Maškarní rej, Masopust, výroba masek. Březen měsíc knihy, její význam v našem životě.
Dílčí cíle:
- Rozvoj všech smyslů, vytváření prosociálního chování, mezilidské vztahy, morálka
- Dovednosti předcházející psaní a čtení
- Různé formy vyjadřování – výtvarné, hudební, pohybové, dramatické
- Rozvoj jemné i hrubé motoriky
- Posilování přirozených poznávacích citů
- Rozvoj poznatků, dovedností, schopností
- Vytváření základních postojů ke světu, okolí, pozitivní vztah ke kultuře
Akce v průběhu celého školního roku
- Informační schůzky
- Výlety do přírody
- Divadélka
- Oslavy narozenin a oslava MDD
- Spolupodílení na akcích pro rodiny s RC Andílek
- Report v podobě sdílení dne na sociální síti
Rodiče informujeme o programové náplni, o činnostech, jež byly s dětmi prováděny, o aktuálním provozu DS a to ponejvíce elektronicky, prostřednictvím sociálních sítí nebo ústně.
8. EVALUAČNÍ SYSTÉM
DS průběžně vyhodnocuje svou práci, zaměřuje se na tyto oblasti:
- Naplňování cíle programu
- Kvalita podmínek k výchově
- Způsob a realizace výchovy
- Sebereflexe chův
Pečující osoby průběžně sledují a vyhodnocují individuální rozvoj a pokroky jednotlivého dítěte a konzultují vše s rodiči.
V případě potřeby spolupracují s pracovníky PPP či jinými odborníky zaměřenými na oblast rozvoje osobnosti dítěte.
Plán výchovy a péče nabývá účinnosti dne 31.10.2022
Vypracovala: Iveta Čihulková, vedoucí DS
